Tapolca, (Csab)Rendeki hegy, Sümeg - 50km

Tapolca, (Csab)Rendeki hegy, Sümeg, Tapolca - 50 km - könnyű de hosszú útvonal, 3x geoláda

Rendeki-hegy Fehér sziklák

Pár éve már többször autóból nézegettem a sümegi várral szemben, délutánonként szinte világító sziklákat. Oda fel kell menni! A helyiektől kért infók alapján két keréken elvetettem a dolgot „oda csak gyalog lehet de úgy is nehézkes” válasz miatt (ha lehet inkább nem tologatom a bringát jobb ha ő van alul). Egy céltalan tekergésnél Csabrendeken kötöttem ki  és miért ne alapon nekiugrottam a piros bogár jelzésen a hegynek nagyon nem bántam meg.

Következő alkalom baráti kiskupac ismét együtt pár fotó mutogatása után újra célkeresztben. Benzinkúton nyomás és készletellenőrzés, a lehetséges csapadékfelvételi-helyek számbavételével(nem sok lesz), kissé variáltabb (hiba volt, tegnap esett) odaúton elindulunk. Aszfaltos bemelegítés Tapolca-Sümeg összekötőn a motocrosspályáig, ahol egy laza jobbossal egy fasor mellett szlalomozhattunk a tócsák közt egy szántót megkerülve a Véndek-hegy lábánál elterülő fiatal erdőbe jutunk. Érdekes környezet az embernek halvány fogalma sincs merre van, minden sűrű és zöld de nagyon, ja és vizes. A jó 5 méteres csemetéket magunk mögött tudva egy dózerúton a vadkerítés mellet kilyukadunk az  Ódörögd feletti dombokon. Egy keskeny aszfaltcsíkon begurulunk a falucskába a kereszteződésnél jobbos lesz az irányunk egy darabig, ez is aszfaltos, elgurulunk egy csinos bár szebb napokat is látott kastély mellet ki a prérire (ha a kastélynál balra fordulunk pár száz méter és a kolostorromhoz érünk) egy helyenként murvázott de  jól járható dűlőúton a dörögdi kráter és a nyirádi krosszpálya közt kiérünk egy erdészeti útra itt egSÁRyenesen át (na itt volt a hiba, ha nem esik, akkor jó, mert szép az erdő és járható is, legutóbb az volt de most NEM) kellemes sóderos kezdetű zöldövezetű utunk 3-4 száz méterrel később anomáliába torkollott. SÁR ami önmagában nem  nagy vásziszdász nem is újdonság, MTB-vel előfordul, szobabiciklin nem. De ez más (nem meleg) a gumik beleharaptak rendesen pillanatokon belül 20cm szélesre hízott a kerék, telepakolva mindent és a villák kezdték borotválni az anyagot, (Ha nem esik tényleg jó az út!!) a bringák hamar híztak 10, 15, 20, 25-kg ra (így kell XC-ről DH-ra váltani súlyban) 5-6 száz méter sz..ás után végre vége  leganyéztuk a gépekről a kéretlen kerámia-bevonatot, Andris csak a cipőjét. Az irány jobbos itt is, vadkerítés mellet jó tempóban haladunk, pár őzet és egy szarvast is láthattunk. A dózerút a Nyírád Sümeg összekötőn ér ki Deáki-pusztánál egy buszmegálló mellet (ezt csak navigálás végett) itt balra egy kis aszfalt 1km majd jobbra Nagytákánypszta és Darvastó felé (arra is vannak szép dolgok). Balkézfelől a Mars (lefejtett bauxitlencse) egy sétára érdemes, nem evilági környezet érzetét nyújtja és egy geoládát is rejteget, meg az emberi kulturálatlanság dicsfényét is a másik végében is no komment. Az aszfaltról lefordulunk a halastavak irányába és maradunk a murváson egy darabig egy gyéren-járt de kivehető csapáson becélozzuk a meddőhányókat a balfenéken. Kezdődik a kaland ugye mint említettem esett ez pedig egy lápos (nem lapos!) rét és igen vizes, eleinte csak a gumik csillogtak később a tekintetek is, patakátkelés éppen szárazon egy sziszegéssel és egy bugyborékolással  pár pi…ba felszólalással. Ragasztás kulacsürítés (ez nem volt túl megerőltető) még egy ragasztás  éljen az öntapadó folt! Patak után beevezünk Nyírespusztára, se bolt se kocsma, se boldogok nem vagyunk, de szomjasak már igen. Műúton betempózunk a 3 km-re levő Csabrendekre: Silver presszó SÖR  (a falu balra van de jobbra kb1, másfél kilóra egy templomromot találhatunk amely kőrakásnak álcázza magát alcsabi templomként tengette szebb éveit.) A frissítés után nekiveselkedünk a lényegnek, az általam csak vörös csótánynak becézett tanösvényen (Sümeg környékén fut belőle pár) a faluban is túltesszük magunkat pár méter szinten bár a java csak a vízműnél kezdődik. Mászunk az egynyomos kis ösvényen had kopjon a kistányér is pár keresztbe dőlt fa rondítja az utat  (naná hogy a kevés lejtős szakaszon) megállni nem érdemes mert rögtön mobil véradó állomássá avanzsálunk, támadnak a vámpírok mindenfelől. Egy leharcolt kerítésen hasonló állapotú de még zárt épületet leshetünk meg jobbkéz felé. Némi gurulás és ismételt mászás után jobbról hirtelen megritkul az erdő és pár csapa is ebben az irányba mutat, megérkeztünk. A kilátás veszedelmesen szép telibe látni a kissé alacsonyabban levő sümegi várat és a város egy részét is  VasA Sümegi Vár megyéig simán ellátni. Kilátunk, csapadékpótlunk én a megérdemelt tetőncigimet fogyasztom a szúnyogok legnagyobb bánatára, Andris ládát keres  kiba..tak vele mert a szakadék aljánál van az SPD meg nem alkalmas sziklátmászni, Gabesz szemrevételezi a csúcskerámiát a bringán maradt még rajtuk. Lefelé két út akad, illetve bringával csak egy, na jó durváknak a másik is. A szikláktól vissza a turistaútra, 3 méter jobbra, aztán rögtön balra ez a csapás a nyár előrehaladtával egyre észrevehetetlenebb 3 hete még ordított, most ha nem tudok róla észre sem veszem. Kellemes haladás lefelé pár technikás kiegészítővel, lehet kapaszkodni, van öröm  beesünk Sümegre, a városnézés nekünk kimarad köszönhetően a korábbi dagonyázásnak, eléggé megette a túrára szánt időt, a délutáni tennivalók miatt a gyors megoldást választottuk 19km aszfalt 42 perc alatt vissza Tapolcára.

Túra infó:

Lepke viszarepült a kesztyűmre
A Rendeki hegyről a Sümegi vár
A Rendeki hegyről
  • A Sümegi vár, hadd várjon, első a szolgálat - szól a rendőrviccA Sümegi vár, hadd várjon, első a szolgálat - szól a rendőrvicc