Kovácsi-hegy, Vadlány-lik barlang - 68 km

Tapolca, Kovácsi-hegy, Vadlány-lik barlang - 68 km

Az útvonalon többször kikerültük a túristautakat, helyette erdészeti vagy aszfaltúton mentünk mivel elég hosszú az útvonal, így rövidítettünk vagy könnyítettünk a túrán.

Tapolcáról a várostól északnyugatra fekvő Billegei-erdőn keresztül jutunk el a 84-es főútra Uzsa közelében. Utána a Hubertus Szabadidőközponthoz érkezünk, a bejárat előtt elkanyarodunk jobbra. A murvás úton ~3 km enyhe emelkedő a kék jelzésig, ahol jobbra kanyarodva némi lejtő után találjuk a Sarvaly geoládát. Vissza a kék jelzésen, a kék felmegy a Tátikára de ezt mi most kihagyjuk, megkerüljük a hegyet és kijutunk a főútra, majd Zalaszántó fele pár száz méter és jobbra be a széles erdészeti útra. Nemsokára keresztezzük a kék jelzést, balra a Sztupa, mi ezt is kihagytuk hogy kíméljük magunkat a szezon elején. Innen gyakorlatilag végig emelkedik az út 200m-ről 360m-ig  6km-en keresztül. A tetőn a bányát eszakról megkerülve a Sárga jelzésbe becsatlakozva jutunk a Bazalt utcához, az nagy bazalt tömbök között szűk ösvényen (Bazalt utcán) jutunk fel a Vadlány-lik barlanghoz. Itt találunk egy kis pihenőhelyet, padokat, Vadlány-lik geoládát és tanösvény is van. Körbejártuk a barlang környékét, pihentünk egyet, csináltunk néhány képet, érdekes kőrengeteg, többek között ezért érdemes túrázni. A visszaút annyiban különbözik hogy Lementünk Zalaszántóra a kocsmához feltöltődni, majd a kocsma után balra a kék piros sárga kör vagy pötty, azaz forrás jelzésen indultunk el. Térképen az út létezik, nem azt mondom hogy járhatatlan de túristaútnak kicsit erős, bár végülis nem is maga az út hanem leágazás jelzés. Innen tovább amerre jöttünk, mi a Billegei-erdőben kicsit megvariáltuk a visszautat hogy ne ugyanarra menjünk, de a végcél ugyanúgy Tapolca.

Az útvonal kb. 70 km, aki ezen felül érez még magában tartalékot bevállalhatja a Tátikát (csak óvatosan a lejtőkkel) és a Sztupát, ezzel a két további mászással két olyan látnivalót tud majd magáénak amit nem fog megbánni. De számítson legalább 85 km távra és 1200 méter szintkülönbségre.
Köszönet Zazinak és Gabinak a túravezetésért és a képekért!

Hasznos:
Keszthelyi-hegység túristatérkép

Zazi is készitett egy hosszabb leirást a túráról:

Célválasztás:  szinte nulla kilométerrel az idei évben, nem megszokott bringávalfeliratú fejlécekkel tekergettük a googleearth-öt,legyen új is, beleférjen egy nyújtott délelőttbe  és legyen erőnk leszállni is a végén. Az ötlet: Kovácsi hegy Vindornyaszöllős és Zalaszántó közt.

Randevú a benzinkúton, keréknyomás, nincs tankolás, elindulás. Komótos izületmozgatás az új, lassan kész kerékpárúton a Dobó lakótelepig, aztán a garázssor mentén a régi hadiutat követve végre erdő az enyhe emelkedők szerencsére engedik a haladósabb tempót és akad látnivaló is,  pár szarvasés őz személyében. 9 km mászás ami pont jó bemelegítésre, kezdődik a másik oldal két kiló lejtőzés a dózer úton a 84-es főútig itt sorompó, leszállás alatta vagy felette játék, balkanyar  pár száz méter után jobbkézfelől leágazás  a szebb időket is látott Hubertus szabadidő központ felé megcélozzuk a kapuit. Kapu zárva, de nem isszándékoztunk betérni ismét jobbos fordulóval újra élvezhető az emelkedő (felfelé félúton elágazik az útmi balra tartanánk de megteszünk két kilómétert a jobboson egy ládáért  ha már itt van mellettünk, egy érdekes törzsű fa rejti a”kincset” beírás után vissza az egész) testépítő oldala 130méter emelkedés után a szokásos lejtmenet aszfaltozott erdei úton látnivalók talán csak a fákbár őket tizedeli a berregőfűrész rendesen, a kék jelzés után egy minőségibbúton ismét jobbfelé aTátika vár irányába tekintve tekerünk tovább. Haladós szakasz extrák nélkül, a várat tartó hegyre vetünk pár pillantást, szép hely érdemes megmászni de most kihagyjuk (áprilisban nem mászom Tátikát zúzódásveszélyes ez csak egy személyes tapasztalat) kiérve a műútra szívünk balra húz és mászunk aszfalton, kétszer (utálom ezt a részt). Strandkorlátkék  Stupa feliratú táblánál követjük az utasításokat  és megyünk jobbra pár száz méter után kezd mesésedni a környezet patak az út mellett medvehagymás légfrissítés stb, ismét tábla buddhista szentély balra, most a vár sorsára jut: egy dobásból kimarad. Egyenesen előre gyúrunk, vazze gyúrunk 5,5km  előre 190méter felfelé jó idő van apasztja is a kulacsokat felérve baloldalt a sorompó mögötti terület, egy régi kőfejtőt rejt (bánya bánya hátán errefelé) bemegyünk megnézzük miért ne, meg  Garmin tesó a célt is arrafelé ecseteli (később kiderült rövidebb is lett volna de nem szebb) kicsit összementnek érezzük magunkat a k…nagy gödör pereménde látványnak ez sem utolsó, meg különben is gyúrtunk megérdemeljük elő a csokikkal!!Miután a mogyorót kipiszkáltukfogaink közül ismét nyeregbe vissza a sorompóig azt eresszük lenek a vasat had menjen még bogarat sem kaptak a vigyor mögötti fogaink, satu! Tábla a LIK balra tetszetős kis csapás! Csillogó szempárral esek neki (többiekét nem láttam rárontottam mint…) kis öröm volt, a terep kissé megváltozott a tehén b… a bikát bringa fel rider le követtük a jelzést nem siettünka Bazalt utcában voltunkvolt mit nézni, toljuk a vasat a miniszurdokban, néhafelmászunkmert érdemes, néha felülünk (nem érdemes) aztán leporoljuk magunkat.A szurdok végén kis pihenőhely pár emléktáblávalhangulatos naggyon. Némi sétálgatás és bámészkodás után felfedezzük amiért jöttünk a likat. Meglessük a bejáratot elég szűk ami nem is volna problémacsak az időzítésünka sok csapadék után minden tiszta takony a síkos bazaltonnem tűnik egészséges ötletnekaz SPD-s cidővel lemászni, megnéztük fütyültünk mint sanyi a miniszoknyás lány után,hát láttuk a likat. Kezdett szorítani az idő így Garmin tesóra bíztuk magunkat és megnéztük a rövidítést 300méter és a bányánál voltunk kb ennyit sétáltunk a bazaltutcában is. Az előző csokizás helyszínéről elég szép tempóval hasítottunk lefelé a gyúrunk vazze útvonalon a zalaszántói frissítőállomásig, jól esett egy sör Hazának nagyrészt az idevezető nyomvonalat követve igyekeztünk harcbaszállni az órával a zasszonyoknak tett ígéret miatt, félsikerrel.